Dels estudis realitzats i publicats a "Brief Strategic Therapy" (Nardone G., Watzlawick P., 2004) seguint les normes internacionals per a avaluar l'eficàcia i l'eficiència de la psicoteràpia, el grup d'investigació del Centro di Terapia Strategica di Arezzo (que inclou 85 afiliats a tota Europa, Mèxic i EEUU) en un període de 10 anys i una mostra d'uns 3.465 casos tractats, incloses les diferents patologies psicològiques, el 86% dels casos (amb puntes de fins a un 95%) es van resoldre amb la completa superació de les dificultats que presentava el pacient, amb una durada mitjana del tractament de només 7 sessions.

TRASTORNS D'ANSIETAT

RESULTATS D'EFICÀCIA I EFICIÈNCIA Del 89% al 95% dels casos

 

Contràriament al que es pot pensar, les respostes d'ansietat són útils per a l'espècie humana, ja que ens alerten i protegeixen d'algun perill. Es tracta, doncs, de reaccions defensives i instantànies davant de qualsevol estímul que percebem com perillós. Les respostes més habituals davant d'un perill són la LLUITA i la FUGIDA. Temps enrere, aquestes respostes eren molt útils a l'ésser humà per tal d'evitar ser menjat per l'animal que corria darrere seu. Ara bé, actualment, aquests perillosos "animals" s'han convertit en "fantasmes" sovint invisibles capaços de fer reaccionar a l'ésser humà de la mateixa manera com ho feien els nostres ancestres cavernícoles.

El repte actual es troba en aconseguir controlar els aspectes més perjudicials de les respostes de por conservant, al mateix temps, els beneficis protectors de les mateixes. Què passa quan plantem cara als nostres fantasmes?

Algunes de les etiquetes que han rebut els diversos trastorns d'ansietat en funció de les seves característiques són:

  • Trastorns d'atac de pànic amb o sense agorafòbia
  • Trastorns d'ansietat generalitzada
  • Fòbia social
  • Trastorns d'estrès posttraumàtic
  • Fòbies específiques (claustrofòbia, fòbia a insectes, fòbia a volar...)
  • Obsessions
  • Compulsions
  • Trastorns psicosomàtics
  • Hipocondria, Dismorfofòbia, etc.
  • TRASTORNS DE L'ALIMENTACIÓ

    RESULTATS D'EFICÀCIA I EFICIÈNCIA en el 83% dels casos

     

    Els trastorns de l'alimentació fan referència a aquelles alteracions de la conducta alimentària que poden posar en risc la salut d'aquelles persones que les pateixen. En la societat actual el concepte alimentació ha anat adquirint diferents significats, passant de ser una necessitat vital a un plaer. Aquest plaer pot ser vist com l'objecte màxim del nostre desig o com el pecat que hem d'evitar sigui com sigui.

    Què passa quan algú ens prohibeix l'objecte del nostre desig? Serem capaços de renunciar-hi?

    Els diversos trastorns de l'alimentació es diferencien en funció de com es manifesta la conducta problemàtica, dibuixant-se, així, quatre línies principals diferents:

  • Anorèxia
  • Bulímia
  • Síndrome del Vòmit (Vomiting)
  • Afartaments (Binge Eating)
  • TRASTORNS SEXUALS

    RESULTATS D'EFICÀCIA I EFICIÈNCIA en el 91% dels casos

     

    Contràriament al que se sol pensar, una gran majoria de les problemàtiques relacionades amb la sexualitat són d'origen psicològic. Tot i així, però, abans d'iniciar una teràpia de tipus psicològic es recomana sempre descartar altres causes d'origen orgànic (causes físiques, com per exemple dificultats en la circulació sanguínia o presa de determinats medicaments). Un cop descartades aquestes possibles causes, la tipologia de problemàtiques ve determinada per on se situa el focus de la mateixa conducta problemàtica. Així, podem diferenciar entre trastorns del desig, trastorns en la fase d'excitació sexual, trastorns en la fase de l'orgasme i trastorns provocats pel dolor durant l'acte sexual. En funció d'aquests focus de diferenciació, ens podem trobar amb:

  • Trastorn per aversió al sexe
  • Desig sexual hipoactiu o nul
  • Problemes d'erecció
  • Ejaculació precoç
  • Vaginisme
  • Disparèunia
  • DEPRESSIÓ

    (en les seves diverses formes)

    RESULTATS D'EFICÀCIA I EFICIÈNCIA en el 82% dels casos

     

    "Què seria més natural per als parents i amics que intentar animar a una persona deprimida? Però el més segur és que aquesta última no només no es beneficiï amb això sinó que s'enfonsi encara més en la seva depressió. [...] Guiats per la raó i el sentit comú, són incapaços de veure (i el pacient és incapaç de dir) que el que aquesta ajuda involucra és una exigència que el pacient tingui certs sentiments (alegria, optimisme, etc.) i no d'altres (tristesa, pessimisme, etc.). El resultat d'això és que si el pacient presentava al principi una tristesa tan sols temporal, aquesta es barregi ara amb sentiments de fracàs, de maldat i d'ingratitud respecte a aquells que l'estimen tant i s'estan esforçant tant per a ajudar-lo. Això últim és el que constitueix llavors la depressió i no la tristesa original [...]" (Extret de "Cambio"; Watzlawick, Weakland i Fisch. Ed. Herder)

    Quin és el grau de renúncia i la manera com aquesta es duu a terme per la persona que pateix un trastorn d'aquest tipus, és la clau per aconseguir controlar i superar aquesta problemàtica tan estesa en els nostres dies.

    PROBLEMES DE RELACIÓ EN DIVERSOS CONTEXTOS

    RESULTATS D'EFICÀCIA I EFICIÈNCIA en el 82% dels casos

     

    Hi ha qui diu que la culpa és de la societat; dels governs; del sistema capitalista en el que estem immersos; de les religions... Sigui com sigui, a nosaltres no ens interessa qui n'és el responsable i encara menys qui en té la culpa. L'ésser humà, per sort o per desgràcia, està condemnat a entendre's amb la resta d'éssers humans. En aquest procés poden aparèixer tensions, malentesos, disputes, discussions... Quan la relació amb l'altre es converteix en una dificultat o, encara pitjor, en un problema, pot ser un bon moment per a preguntar-nos què volem o què podem fer per a millorar la nostra qualitat de vida.

    Els entorns on poden aparèixer aquests problemes poden ser molt diversos: relacions de parella, grups familiars, entorns laborals, contextos socials (amistats, associacions, etc.).

    PROBLEMES DE LA INFÀNCIA I DE L'ADOLESCÈNCIA

    RESULTATS D'EFICÀCIA I EFICIÈNCIA en el 82% dels casos

     

    Els pares i mares seguim desitjant que els nostres fills vinguin a aquest món amb un llibre d'instruccions, com si d'un electrodomèstic qualsevol es tractés. Com sempre s'ha dit, cada persona és un món. I hi afegirem que no hi ha receptes vàlides per a tothom. El que pot ser útil i funcional per a una persona pot no ser-ho per a una altra. Per aquest motiu s'ha d'estudiar cas per cas, observant amb especial atenció el model de família en el que es troba immers l'infant o l'adolescent. Això ens donarà pistes que ens ajudaran a reconstruir determinades conductes que s'han convertit en no funcionals, tant per a la família com per a l'infant o l'adolescent.

    Amb l'objectiu de no interferir en el funcionament habitual diari dels nens i nenes, sempre que sigui possible, la Teràpia Breu Estratègica intenta no dur a consulta a l'infant o al nen, de manera que els adults que en són responsables actuen com a co-terapeutes des de casa.

    Des de les escoles o centres educatius no reglats (mestres, professors i professores, assessors educatius, tutors d'esplais, cases de colònies) també es pot dur a terme un treball molt interessant i molt útil davant de conductes problemàtiques d'aquests tipus:

  • Trastorns per Dèficit d'Atenció amb o sense Hiperactivitat
  • Trastorns negativistes desafiants
  • Mutisme selectiu
  • Trastorns d'evitació
  • Ansietat pel rendiment
  • Fòbia escolar
  • Trastorns d'aïllament
  • TRASTORNS VINCULATS A L'ABÚS D'INTERNET I NOVES TECNOLOGIES

    RESULTATS D'EFICÀCIA I EFICIÈNCIA en el 80% dels casos

     

    Les xarxes socials són el que diuen ser? I els xats, serveixen per a comunicar-nos o per a incomunicar-nos? Una dificultat passa a ser un problema quan la primera és capaç d'inhabilitar-nos en els nostres deures i afers diaris. El que inicialment podia ser vist o interpretat com un petit maldecap pot arribar a transformar-se en una veritable addicció.

    Tant nens com adults ens veiem abocats a la societat de la tecnologia i la informació, però, on és el límit?

    Algunes de les problemàtiques sorgides a rel d'aquest abús de les noves tecnologies, poden ser aquestes:

  • Information Overloading Addiction: quan les informacions mai són suficients
  • Compra compulsiva a la xarxa
  • On-line gambling: apostes a la xarxa
  • Comerç en línia compulsiu
  • Dependència del xat
  • Dependència del cibersexe